18.04.2022 р.

Тема: Реалізація циклічних алгоритмів у середовищі Скретч.

ПРИГАДАЙ

► які команди описують повторення в середовищах складання алгоритмів

ТИ ДІЗНАЄШСЯ

які бувають циклічні алгоритми;

як реалізувати цикл із невідомою кількістю повторень у середовищі Скретч;

як задати рух виконавця на сцені

Вивчаємо

1. Які бувають циклічні алгоритми?

У циклічному алгоритмі передбачається багаторазове виконання одного й того самого набору команд. Вираз «багаторазове виконання» означає, що команди будуть виконуватися скінченну кількість разів.

Герой твору Марка Твена Том Сойєр мав фарбувати огорожу за циклічним алгоритмом: одну й ту саму команду — фарбувати стовпчик огорожі — слід повторювати, доки всю огорожу не буде пофарбовано.

А щоб вивчити строфу вірша напам’ять, спочатку її читають, а тоді пробують розповісти по пам’яті. Якщо це не вдається, то продовжують читати знову — тобто повторюють цю дію кілька разів.

Кількість повторів може бути різною, але скінченною: кількість повторів при фарбуванні огорожі залежить від кількості стовпчиків, а кількість повторів при вивченні вірша залежить від здібностей до запам’ятовування конкретної людини. Тому в циклічних алгоритмах розрізняють алгоритмічні структури з визначеною та невідомою кількістю повторень. Якщо кількість повторень заздалегідь не відома, то для припинення циклу задається деяка умова, яка й забезпечує скінченність виконання команд, що повторюються.

Команди циклу з визначеною кількістю повторень будуть повторюватись вказану кількість разів.

Цикли з визначеною кількістю повторень називають також циклами з лічильником, оскільки для припинення циклу потрібно рахувати кількість повторень.

Наприклад, алгоритм побудови квадрата, у якому чотири рази потрібно повторювати дії «намалювати сторону», «повернути за годинниковою стрілкою на 90°», можна подати графічно (мал. 238).

Мал. 238

Цикл повторення з невідомою кількістю повторень передбачає перевірку деякої умови, як, наприклад, в алгоритмі забивання цвяха в дошку (мал. 239).

Припинення виконання команд циклу відбудеться у випадку, коли висловлювання «цвях не забито» є хибним: цвях можна забивати як з першого чи другого разу, так і через скінченну кількість повторень, аж поки цвях не буде забитий.

Мал. 239

2. Як реалізувати цикл із невідомою кількістю повторень у середовищі Скретч?

У випадку, коли в алгоритмі кількість повторів заздалегідь не відома, у середовищі Скретч використовують команду Завжди. Щоб зупинити виконання команд, які розміщені в тілі такого циклу, користувачу слід натиснути кнопку Зупинити  вікна середовища Скретч. Алгоритм, за яким виконавець буде виконувати команду «ходити по сцені», поки не буде натиснута кнопка Зупинити  можна подати графічно (мал. 240).

У середовищі Скретч такий циклічний алгоритм можна подати у вигляді програми (мал. 241).

Мал. 240

Мал. 241

3. Як задати рух виконавця на сцені?

За допомогою команд групи Рух створюють події переміщення виконавця по сцені (табл. 16).

Таблиця 16

При складанні проектів, що передбачають рух об’єктів на сцені, слід ураховувати розміри сцени та значення параметрів, що вказують на позицію об’єкта (мал. 242).

Мал. 242

Такі параметри виконавця відображаються у правому верхньому куті області складання програми. Змінити параметри розташування об’єкта можна і в програмі (мал. 243).

Мал. 243

Управляють переміщенням об’єкта також за допомогою миші або надаючи параметрам команд випадкового значення (мал. 244).

Мал. 244






Реалізація циклічних алгоритмів у середовищі Скретч
Довідник Скретч. Цикли (Підручник Морзе Н.В., автор Літвінова О.М.)

Склади речення (Підручник Морзе Н.В., автор Літвінова О.М.)


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу